Over ons

KBO Geesteren in de huidige vorm is opgericht op 10 september 1969 dit gebeurde toen met ondersteuning van De Zonnebloem. Voor 1969 werd nog gesproken van de Bejaardensoos. Het bestuur werd gevormd door onder andere de dames Haarhuis-Boswerger, Kienhuis-Potijk, Mos-Oude Maatman en Heer-Borgardijn. Tijdens de viering van het 15-jarig bestaan van de KBO (Bejaardensoos) werden drie leden onderscheiden met de zilveren speld van de Katholieke Bond van Ouderen. Door bestuursleden werd in 2004 het initiatief genomen tot het wijzigen van de status van de bejaardensoos. De soos werd een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zoals wordt bedoeld in het Burgerlijk Wetboek.
Doel van de vereniging is: Door sociale inspanning en saamhorigheid een informatief en creatief doel bereiken door en voor ouderen, woonachtig in Geesteren (gemeente Tubbergen) en omstreken en als zodanig betrokken bij de plattelandssamenleving. Onze vereniging staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het bestuur heeft 5 bestuursleden. Onze vereniging heeft 150 leden. Leden krijgen tien keer per jaar het magazine ONS en kunnen eventueel profiteren van voordelen en diensten van de KBO zoals kortingen op uitjes, boeken, cd’s, een collectieve zorgverzekering en een energiecollectief. Ook biedt onze plaatselijke KBO zo nodig ondersteuning bij het invullen van de belastingaangifte. Dit tegen een kleine onkostenvergoeding.

Onze KBO maakt sinds 1 januari 2023 deel uit van de Seniorenvereniging KBO Overijssel. De KBO Overijssel gaat samen met de KBO Noord Brabant, Gelderland, Noord-Holland en Limburg. Verdere ontwikkelingen zijn gaande. De KBO Overijssel is een vereniging met 36 afdelingen waar leden elkaar ontmoeten. Honderden vrijwilligers zetten zich hiervoor in. De Katholieke (K), Belangen (B), Organisatie Ouderen (O) Overijssel is verdeeld in twee regio’s te weten Salland en Twente. Eens per jaar houden deze regio’s gezamenlijk een Algemene Leden Vergadering (ALV). Het kantoor van Overijssel is gevestigd in Raalte.