NIEUWJAARSBORREL

GESLAAGDE KBO NIEUWJAARSBIJEENKOMST GEESTEREN
Zoals het eraan toe gaat bij een plaatselijke vereniging geldt dat ook voor de ouderenbond in Geesteren. Het jaarprogramma voor het nieuwe seizoen moet gerealiseerd worden en nieuwe ideeën komen ter tafel en worden op haalbaarheid getoetst. Meestal komen er dan wel goede plannen uit. Zo gaat het ook bij de KBO in Geesteren.
Voor het eerst kwam er het idee om een nieuwjaarsbijeenkomst in januari 2024 te organiseren, hetgeen wij in alle voorgaande jaren nog nooit gedaan hadden. Een goed idee maar hoe zouden wij dit samenzijn gaan invullen? Ben Kroeze, een lid van ons bestuur, bood aan om de middag te verzorgen. Op woensdag 10 januari bleek dit achteraf een zeer goed idee te zijn van Ben. Terwijl bestuursleden in Erve Kampboer nog aan het werk waren om de zaal in te richten kwamen de eerste gasten al binnen. Al improviserend werd er voldoende plek vrij gemaakt voor de gasten die tot verrassing van het bestuur met velen waren gekomen. Deze middag voor KBO-leden werd in eigen beheer georganiseerd. Nadat iedereen een plekje had gevonden nam de voorzitter het woord. Hij verwelkomde de aanwezigen en wenste allen een goed 2024. Vervolgens werd koffie of thee geserveerd met een lekker plakje cake. De artiest deze middag was Ben Kroeze hij opende met het Twentse Volkslied daarbij al gauw ondersteund door het publiek, daarna droeg hij mooie gevoelige gedichten voor. Hij gaf een inkijkje in het leven van scholieren die studeerden op het Gymnasium in Zenderen bij het internaat van de Karmelieten. Als 12-jarige jongen kwam hij daar in een strak georganiseerde wereld terecht. Iedere dag moest hij een vast programma volgen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds 9 uur want dan ging het licht uit. Alle dagen van de week behalve zondag zat hij op school afgewisseld met een aantal keren per dag een gebed of kerkgang. Na het vijfde leerjaar, hij was 17 jaar, is hij gestopt. Daarna volgde een periode met allerlei werkzaamheden en studies. Uiteindelijk kwam hij terecht in het midden en klein bedrijf hij ging groente en fruit verkopen, hoewel hij in het begin niet wist wat een krop sla of een komkommer was. Met de groentewinkel begon hij in Denekamp, later ging hij daar ook door zijn vrouw gemaakte appeltaart verkopen met groot succes. Ook nam hij het initiatief om op Campings in de omgeving zijn groente en fruit te verkopen. Dit was zo’n druk leven dat hij uiteindelijk besloot om met al deze activiteiten te stoppen en met het door hemzelf bepaalde pensioen begon. Met het zingen van bekende liedjes werd de eerste helft van de middag afgesloten. In de pauze kwam het nieuwjaar borreltje en vervolgens nog één. Na de pauze ging Ben vertellen over zijn grote hobby: De duiven. Hij maakte duidelijk dat een consequente omgang met duiven heel belangrijk is zoals het eten en trainen wat heel gedisciplineerd moet gebeuren. Uiteindelijk is het een echte hobby welke geld kost en weinig tot niets opbrengt. Menig toeschouwer dacht dat het geld kon opleveren. Na de uitleg bleek Ben twee duiven bij zich te hebben waarmee hij kon laten zien hoe onder andere de vleugels er uit zien. Hij wist nog meer te vertellen over deze bijzondere vogels die honderden kilometers kunnen afleggen en altijd weer hun eigen thuis terug weten te vinden. Na al deze informatie waren de aanwezigen wel toe aan een bitterbal. Tegen het einde van de middag werd een beroep gedaan op de heer Alfons Hemmer die zijn zangcapaciteit liet horen met het lied “Ons Dorp” en “Ode aan Geesteren”. De middag werd besloten door de voorzitter met een dankwoord aan Ben Kroeze en Alfons Hemmer en aan degene die mede gezorgd hebben voor het slagen van deze middag. Na afloop diende de zaal en alle gebruikte spullen weer netjes achter gelaten te worden waarmee de organisatie zich belastte.
Een middag door KBO-ers verzorgd met dank aan alle medewerkers. Wellicht is het mogelijk om in 2025 ook een nieuwjaarsbijeenkomst te organiseren die door onze eigen leden wordt verzorgd.

De volgende bijeenkomst is:
MAANDAG 19 FEBRUARI 2024, DAN TREEDT JAN RIESEWIJK OP IN ZAAL KOTTINK, DE MIDDAG BEGINT OM 14.30 uur. JAN IS BEKEND VAN “JONGE LEU EN OALE GROOND”.